fredag, augusti 17, 2012

Magen vecka 37+1


Nu är du 37 veckor gången (eller gravid i 38:e veckan, om du föredrar att räkna så). Bara två eller tre veckor kvar! Denna vecka tappar din bebis den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och det vaxliknande lager som skyddat huden och som kallas vernix caseosa. Din bebis sväljer båda substanserna och de kommer sedan att ligga kvar i tarmen till födseln där de bildar den svartgröna avföring som kallas barnbeck (mekonium). De sista veckorna kommer du förmodligen att känna dig som en ganska rastlös flodhäst. Försök trots detta att vila så mycket som möjligt, även om du har svårt att sova – du kommer att uppskatta det efter förlossningen. Din barnmorska vill träffa dig och ta ett blod- och eventuellt urinprov denna vecka.

Grattis! Nu är bebisen redo att födas



Bild och text lånade från Babycenter.

2 kommentarer:

  1. det är så kul att se hur mycket magen din växer även fast jag ej känner dig! grattis i förskott och all lycka i framtiden! erat barn kommer ju vara syrian/grek/armenier

    Undrar bara pratar du själv dina modersmål armeniska och syrianska/Arabiska och din man pratar han grekiska? Kan ni varandras språk och kommer ni lära era barn i framtiden något annat spårk utöver det svenska? Är det något ni diskuterat villet modersmål barnen kommer att ha?

    Man får ju det bästa från båda världarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du söta! Tack snälla :) Hehe precis, 3 nationaliteter.

      Jag själv talar alla 3 modersmål, men då min farmor gick bort och mina kusiner (från pappas sida) inte bor i sverige så blir det tyvärr inte så mycket armeniska, men dock blir det en hel del syrianska och arabiska.

      Min man talar grekiska och förstår arabiska jättebra :). Likaså förstår jag också grekiska, men kan tyvärr inte prata flytande, men det är mitt mål.

      Vi har diskuterat ang modersmålen och maken kommer att tala grekiska med barnet och jag kommer att tala arabiska.

      Mamma talar syrianska med barnbarnen (syrrans barn) och min far talar armeniska, så jag antar att det kommer att se ut så för mitt barn/mina barn också :). De kommer att bli så förvirrade, men det var vi också som barn haha :P

      Men jag är jätteglad över att mina föräldrar tagit sig tiden och lära oss språken.

      Tack för att du kikar in här! Ha en fortsatt trevlig kväll! Kramar

      Radera