tisdag, april 17, 2012

Bakning

I söndags blev jag så sugen på att baka bröd och fika. Det fick bli två satser frukostfrallor och två satser kladdkaka :).

En kladdkaka tog jag med till mina föräldrar och den andra över till min svägerska. Bröder gräddade jag hos min mor för att jag älskar hennes ugn :).

Det är verkligen skillnad på när man äter riktigt färskt bröd, helt annorlunda smak. Tänkte baka några satser till i veckan om jag får tid.

Det var en färdigblandning av Kungsörnen som jag använde mig av som bestod av olika slags sädesslag och rågmjöl. Lite nyttigare frallor :). Det enda man behövde tillsätta var 25 g gäst och 6 dl vatten per sats som bestod av 1 kg rågmjöl. Jag gjorde 2 satser.

Påskdagen var vi hemma hos mina föräldrar först. Vi åt lunch tillsammans. Sedan åkte maken och jag till min svägerska. Det var så otroligt fint väder ute att vi satt ute på balkongen. Njöt verkligen av värmen. Extra varmt blir det när man har inglasat. Barnen har Nintendo Wii, så mycket spelande blev det minsann, kände mig som barn igen hehe. Slutade med att maken och jag spelade tennis mot varandra, fasiken vad kul det var. Kändes nästan som ett riktigt träningspass, fick ont i armarna. Var lite småsugen att skaffa Nintendo Wii, man vet aldrig ;)

Här är de inne i ugnen och gräddas. Såg den goda mackan framför mig under tiden

Såhär blev resultatet.

Man använder inte mjölk till kladdkaka. Hade någon annan idé i huvudet först, men det fick bli kladdkaka
Kladdkaka serverad med grädde

1 kommentar:

  1. Åh vad gottigt det såg ut :) smidigt när det är mix :).

    SV nä jag har inte beställt något ännu, men tror det är liknande brandsinfashion

    SvaraRadera