torsdag, juli 05, 2012

Marinering av lamm, kött, gris & fågel

Här kommer ett inlägg på recept som en del av er undrade över. Det gäller marinering av kött, fläsk, lamm och fågel.

När maken marinerar kött, så har han inte direkt några mått, utan han går efter ögonmått och känsla, vilket många oftast gör :). Sedan beror mycket på hur mycket man skall marinera.

Jag kan i alla fall ta med ingredienser som används vid marineringen. Har ni frågor får ni gärna ställa dessa :). Kan hända att jag glömt ta med någon ingrediens, men då kommer jag att komplettera inlägget :)

Det bästa är om man låter allt ligga i marineringen 2-3 dagar, så alla smaker absorberas ordentligt.


Lammracks:

  • Havssalt
  • Olivolja
  • Rosmarin, färsk eller torkad ( Supergott till lamm)
  • Vinäger (väldigt lite)
  • Svartpeppar
  • Lite rödvin (lite)


Lånad bild från google då jag glömde ta bild på lammracksen

Souvlaki (Fläskkarré):

  • Grillkrydda
  • Olivolja
  • Vinäger
  • Citron (helst färskpressad)
  • Orengano
  • Salt ( det får man välja själv, men oftast föredrar jag inte att ha i så mycket salt då grillkryddan ger mycket smak )
Blanda ihop alla ingredienser med köttet



Kebabspett ( Blandfärs, 50% fläskfärs & 50 % nötfärs)

Vissa föredrar att bara ha 100% nötfärsk, men jag tycker personligen att det blir mycket godare med blandfärsk, det blir saftigare då fläskfärsk innehåller en aning mer fett.

  • Hackad lök ( finhackad )
  • Hackad persilja
  • Grillkrydda
  • Pressad vitlök
  • Torkad paprikapulver
  • 1-2 ägg för att hålla ihop köttet när man lägger dessa i spett.
Blanda ihop alla ingredienser med köttet.

Tips! Blöttlägg gärna pinnarna 20 min innan ni ska lägga på köttet, så blir köttet saftigare samt att de inte blir brända.




Kycklingvingar ( eller kyckling överhuvudtaget ):

  • Grillkrydda
  • Naturellyogurt ( gärna 3 % fetthalt )
  • Citron
  • Olivolja
  • Vinäger (inte så mycket)
  • Tomat- eller paprikapuré beroende på hur stark smak man vill ha
Blanda ihop alla ingredienser med kyckligen.

Bild lånad från google då jag glömde ta bild på kycklingvingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar