tisdag, mars 06, 2012

Magen vecka 17

Denna vecka har jag gått in i vecka 17. Jag mår så mycket bättre nu jämfört med hur jag mådde de 3 första månaderna. Jag känner mig piggare samt att jag har mer ork.

Bebisens sparkar har jag börjat känna och det är en underbar känsla. Tanken av att ett liv växer inom mig, som jag snart kommer att få hålla i min famn, finner inga ord mer än att det bara gör mig lyckligare och lyckligare och längtar hela tiden.

Just nu kan jag känna lite nästäppa och att ögonen är lite mer torra (har inte haft det problemet innan). Men i övrigt mår jag toppen :). I början var jag tvungen att stiga upp mitt i natten och dricka mig ett glas juice för att illamåendet skulle försvinna, men nu slipper jag det. Känns så skönt att illamåendet har försvunnit så slipper man ha det på semestern i april.

Nu är bebisen ungefär 11 centimeter lång i sitthöjd och väger cirka 140 gram. Skelettet består mest av ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna gradvis. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen. Svettkörtlar utvecklas över hela kroppen.I takt med att bebisen blir större och starkare, så blir navelsträngen - livlinan till moderkakan - också kraftigare.

Text tagen ur http://www.babycenter.com/

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du börjat blogga :) så kul att följa folk man känner. Gullig liten mage!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har blivit så inspirerad av dig och Melissa ( de enda bloggarna jag följer ;) ) Ja, håller verkligen med! :) Hihi, tack, den växer för fullt..
      Stor kram på dig fina!!!

      Radera
  2. Heeej habibi!
    En stor ära att kommentera här för första gången!! Önskar dig all lycka med graviditeten!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Melissa: Tack så mkt hjärtat! Det ska verkligen bli underbart :). Tanken av att vi kmr att vara mammalediga samtidigt är toppen <3. Puss på dig!!

      Radera